Luonto ja NLP yhdessä

Luonto auttaa ihmistä eheytymään

Luonto ja NLP yhdessä

Tässä esimerkki harjoituksesta, joka tehdään luontoympäristössä. Harjoituksen aihe koskee tavoitettani, jonka toivon toteutuvan tulevaisuudessa. Harjoitus voi mennä tällä kertaa näin:

Luonto ja tavoitteeni:

Monesti harjoitukset toimivat hyvin, kun unohdetaan sanat, kun harjoitukset ovat tekemistä, symbolisia, uusia ja erilaisia aivoyhteyksiä luovia. Tämä harjoitus sai lisäelementtejä sitä kirjoittaessani, ja intuitiivisesti sitä voi muuttaa sitä tehdessä. Harjoitus on parhaimmillaan leikkiä, joka auttaa meitä käsittelemään asioitamme ja saamaan uutta näkökulmaa asioihin.

Tavoitteeksi kannattaa ottaa yleensä sellainen, jonka toteutuminen on pääasiassa omissa käsissäsi. On hyvä, että tavoite on sinulle oikeasti tärkeä ja merkityksellinen ja sinulle sopiva. Tavoite kannattaisi olla sellainen, että se edistää myös muiden hyvää tai että sillä olisi jokin suurempi tarkoitus. Käsitykseni mukaan tavoitteet, jotka tulevat sydämestä ja joilla halutaan auttaa muita, toimivat parhaiten. Tavoite kannattaa määritellä positiivisesti, että mitä haluan (haluan minulle sopivan työpaikan). Jos mieleesi tulee mitä en halua tai mistä haluan pois (haluan tästä tehtaasta pois), mieti, mitä voisit haluta sen sijaan (ammatin, mistä pidän ja missä voin olla ulkona luonnossa).

  1. Etsi luonnosta jokin kohde, joka kuvaa tavoitettasi. Kannattaa ehkä kävellä rauhassa ja huomata, mikä luontokohde kutsuu sinua. Se voi olla jokin puu, kivi, kasvi, jokin sopiva paikka vaikkapa puun äärellä tai mäen rinteessä. Vaihtoehtoisesti voit tehdä tai luoda sellaisen kohteen itse.  Voit luoda kuvan luonnon elementeistä (luontoa kunnioittaen), talvella voit tehdä kuva lumeen ja lisätä siihen mitä on saatavilla - kuolleita oksia, irtonaisia havuja tai jotakin muuta. Jos haluat, lumeen voi tehdä vaikka oman symbolin mandalan tai tavoitteen luontoalttarin. Ei kannata tuhota mitään elävää, vaan tee tavoitekohteesi luontoa kunnioittaen.
  2. Kun olet luonut tai päättänyt tavoitteen symbolin, ole sen kanssa rauhassa, ja koe tavoitteesi toteutuvan. Voit kävellä tulevaisuuden janalla siihen kohtaan, jossa se tavoite on jo toteutunut. Tunne se kehossasi, mielessäsi, kaikkien aistiesi avulla - miltä se tuntuu, näyttää, kuulostaa. Mitä tuoksuja, makuja, minkäläisia ääniä siihen liittyy?
  3. Ole siinä rauhassa, parantele kuvaa tavoitteestasi. Luota intuitioosi tai voit kokeilla tuoda siihen erilaisia elementtejä.  Voit lisätä värejä, kirkkautta, rauhaa tai sopivaa hyvää ääntä. Voit lisätä siihen jonkin laulun, mikä tukee tavoitteesi toteutumista. Voit ottaa tietyn eleen tai liikkeen, joka tuo mieleesi tämän tavoitteen. (Itse saatan pomppia innostuksesta, kuin joskus lapsena, ja kuvitella laineiden liplatuksen ja auringon paisteen). 
  4. Voit käydä tutkimassa tavoitettasi vielä kauempana tulevaisuudessa. Minkälainen olo tulee, kun tavoite on ollut toteutuneena vuoden verran. Miten kehon olo ja tunne ja mielikuvat muuttuvat? Entä kun aikaa on mennyt pari vuotta enemmän? Mikä olo tulee kehoon ja mitä mielikuville tapahtuu?

Entä jos tuntuu vielä siltä, että jokin estää. Siellä on ehkä jokin tapahtuma tai uskomus, mikä vaikuttaa sinuun. Tavoite ei tunnu jollakin tavalla vielä mahdolliselta. 

  • Pysähdy sen estävän tunteen äärelle. Anna sen olla ja huomaa, että missä se tumma tai synkkä kohta on. Voit kokea sen jossakin tilassa ympärilläsi tai kehon sisällä. Anna sen vain olla ja huomaa se, ja tuleeko sieltä mitään. Löytyykö sieltä ehkä jokin uskomus tai tilanne menneisyydestä, jonka jälkeen et ole osannut arvostaa itseäsi. Tai jotakin muuta. 
  • Anna kirkkaan valon (vaikka sateenkaaren värein) tai kultaisen valon tai auringon paistaa tähän tummaan kohtaan. Anna sinne tulla valoa. Anna sitä tulla vielä enemmän. Mitä tapahtuu? 
  • Hyväksy tunteet mitä tulee. Voit piirtää tunteesi paperille tai kirjoittaa ikävät uskomuksesi (minä en pysty, minä en riitä, en osaa pitää puoliani) paperille. Voit tehdä piirroksen ikävän sanan tai uskomuksen päälle. Ja repiä tai polttaa tämän paperin myöhemmin nuotion äärellä.

Palaa vielä hyvään oloon, siihen kohtaan tulevaisuudessa, missä tavoite on toteutunut. Ja anna maailmakaikkeudelle mahdollisuus tehdä siitä vielä parempi. Leiki, että tavoitteesi on toteutunut. Kuvittele, että se tilanne ja olotila on vielä parempi, kuin osasit kuvitella. 

Palaa nykyhetken paikkaan.  Katso nykyhetkestä tulevaisuuden kohtaan, missä tavoite oli toteunut. Miltä se näytää tästä kohdasta katsoen? Voit parannella sitä rauhassa nykyhetkestä käsin, voit tuoda sinne iloa tai valoa tai mitä tarvitset. Voit lainata joltakin toiselta, jos haluat. Itse tykkään tehdä lainauksia Peppi Pitkätossulta, onhan hän pitkäaikainen idolini. Voin vaikka kuvitella lainaavani Pepin ilon, innostuksen ja hevosen. 

Sen jälkeen voin vielä kerran lähteä tavoitteen kohtaan. Huomaamaan, tuntemaan, kokeilemaan, leikkimään, että miltä tavoite tuntuu nyt.  Kun siinä on mukana Pepin antama ilo, innostus ja hevonen. Ota hyvä olo tavoitteen paikasta itseesi. Ota ne laulut ja kuvat ja liikkeet ja eleet mitä sait. Voit palata nykyhetkeen nämä mukanasi. 

Voit parannella sitä sitä luontokohdetta mielessäsi, mikä alussa kuvasi tavoitettasi. Tai voit parantaa luontoalttaria, tekemääsi rakennelmaa tai mandalaa. Voit ottaa olon tai symbolin mieleesi ja yhdistää siihen elementtejä joita matkan aikana löysit. Minä lisää luonnosta tehtyyn kivien ja käpyjen oheen lisää väriä ja Peppi Pitkätossun innostusta ja teen Pepin hevosen innoittamana puun paloista hevosen tuomaan jaksamista ja voimaa. Ja prosessi jatkuu.

Saat kokeilla ja tehdä oman version. Jos tunteet tai menneisyyden asiat pelottavat, tee harjoitus toisen ihmisen, mielellään NLP osaajan tai muun ammattilaisen kanssa. 


Lisätietoa